2010. január 11., hétfő

Madárlesen - Szajkó (Garrulus glandarius)

Már ősz óta próbáljuk lencsevégre kapni a népies nevén mátyásmadárként közismert madarunkat, de mindig sikeresen kirepült a képből. A múlt héten a madáretetőhöz sereglett vegyes cinege csapatot figyelve, nagy meglepetésünkre megérkezett a szajkó és végre sikerült megörökítenünk.



Nézelődött, aztán az etető közelében levő fákra kihelyezett almával a szájában tovább repült.

Különféle erdőkben (lombhullató és tűlevelű), nagyobb fás parkokban, gyümölcsösökben fészkelő állandó madarunk.

Színes tollazatú, a varjúnál kisebb (csóka méretű), mozgékony madár. A has tollazata túlnyomó részt rózsaszínes szürkésbarna színű. A torok két oldalán széles, fekete bajuszsáv húzódik. Fehéres feje teteje feketén pettyezett. A fekete szárnyon feltűnő fehér és (feketével finoman vonalazott) kék foltok találhatók.


Röptében előtűnik nagy, fehér farkcsíkja és széles fehér szárnycsíkja.


Mindenevő, nyári táplálékát tojásokkal és fiókákkal egészíti ki.

Ellenségei közül megemlíthetjük a héját és a karvalyt, fészkeit pedig a nyest fosztogatja.

Leggyakoribb jellegzetes, erőteljes "srék" kiáltása, melyet gyakran riasztásra is használ. Hangját ITT hallhatjátok.

Kiváló hangutánzó, mesterien utánozza az egerészölyv "pihéj" hangját vagy akár az ellenségének, a héjának a "kje-kje-kje" hangját. A fiatalon megszelídített példányok emberi hangokat is képesek utánozni.

A szajkó az erdő szemfüles őre, mindig figyelmezteti a többieket a veszélyre, ezért a vadászok nem kedvelt madara.

4 megjegyzés:

Ari,  2010. január 11. 18:14  

A fotok es a bejegyzes reven megismertem a szajkot koszi.

Ati,  2010. január 11. 20:04  

Egy újabb madár.Egy régi ismerős. Többször találkoztam már vele, egyszer a Szent Anna-tónál, máskor pedig a tömbház körül. Néhányszor már sikerült lencsevégre is kapni. Egyik kedvencem, könnyen felismerhető. Néhány újdonsággal is szolgáltok, mint például a hangutánzás. Köszönöm. Csodálkoztam is sokszor (persze nem vettem a fáradságot, hogy utána nézzek), miért hallok különféle hangokat ugyanazon helyről. Hasznos cikk.

Monika 2010. január 12. 19:42  

Nagyon boldog vagyok,hogy rátaláltam erre a blogra!!!!!
Sokat fogok tőletek tanulni,az már biztos!
Köszönöm!!!!!
Én is etetem a madárkáimat a kertünkben.:)

Gyurgyalagok 2010. január 12. 20:45  

koszonjuk, mi is minden olvasonak es megjegyzesnek nagyon orulunk :)

Related Posts with Thumbnails
free counters
Jelenleg

látogató olvassa a gyurgyalagokat

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP