2013. január 20., vasárnap

Csonttollú lencsevégen

Amióta híre ment, hogy ez a gyönyörű szép madár a Kárpát-medencében portyázik nagy csapatokban, időnként csonttollú (Bombycilla garrulus) keresésre indultunk... de ez idáig sok sikerrel nem jártunk. Híre innen-onnan megjött, hogy ott járt, de a nagy találkozás mindeddig elmaradt. 
Ma azonban a csonttollúak ugyanoda igyekeztek ahova mi is... igaz, a szomszéd kertjét kívánatosabbnak találtak, de fotógép lőtávolságon belül voltak, így nem menekülhettek. Ez a gyöngyözően szrrrí-gető társaság fotózás szempontjából könnyű préda volt... békésen üldögéltek, nem cikáztak eszeveszetten ide-oda, hogy beleszédülj a követésbe, és a láb alatt ropogó hó sem zaklatta őket.... talán a származásuk a nyugalmuk, ugyanis ez a higgadt társaság, az év nagy részében Európa, Ázsia, Amerika északi részén tanyázik, azonban olyan években, amikor több fiókát sikerült felnevelni, de télen nem találnak elég bogyótermést, akkor tömegesen dél fele veszik az irányt. Az idén a Kárpát-medencét nagy számban elözönlöttek, legutóbb ehhez hasonló invázió 2004-ben volt. Ezek a fotók Tatrangban (Brassó megye) készültek.  



Ez az érdekes nevű madár hossza 18 centiméter,  tollazatára a világosbarna és a vörösesbarna szín jellemző. Fején mozgatható tollbóbita van, torka fekete. Hosszú és hegyes szárnya van, rajta sárga és fehér mintázat látható. Az öreg madarak  evező tollainak hegyi részén a tollgerinc megnyúlt, élénkpiros lemezkét alkot. Innen kapta a csonttollú nevet.

És továbbra is érvényes a csonttollú-figyelő felhívásunk, bővebben  erről ITT lehet olvasni.


6 megjegyzés:

EtaZita 2013. január 20. 18:39  

2004-ben itt a városban (Szentgyörgyön) a tömbházunkra felfutó szőlőn láttam egy csapat csonttollút. Feltűntek, mert szokatlan, érdekes, színes és számomra addig ismeretlen madarak voltak, sokan. Tizennégyet számoltam. A madárhatározóban kerestem meg rögtön, hogy milyen madarak. Sajnos nem volt kéznél fényképezőgép, így nem tudtam megörökíteni, de nagy élmény volt.

Gyurgyalagok 2013. január 20. 20:07  

Igen, arra az évre én is emlékszem, akkor láttam életem első csonttollúját, vagyis egy egész csapatot, még a gyerkőcöket is kivezényeltem az emeleti ablakhoz madarat nézni, a Mikesben... mondanom sem kell, hogy örömmel hagytak csapot-papot. :)

Ari,  2013. január 25. 15:11  

Csodálatos madár ilyent még nem lattam,számomra ismeretlen volt eddig.

csilla 2013. február 10. 15:38  

2013 febr 6-tol folyamatosan a gyumolcsos kertunkben tanyazik kb 70 csontollu peldany (Zagon, Kovaszna megye)

Gyurgyalagok 2013. február 10. 19:33  

Csilla köszönjük az adatokat, a térképre fel is tettük.

Névtelen,  2013. március 12. 11:14  

Sziasztok!

Kb. 1 hete egy 15-20 fős létszámú csapat ebédelt az etetőimen a verebek társaságában a diósdi kertemben.

Üdv:
Éva

Related Posts with Thumbnails
free counters
Jelenleg

látogató olvassa a gyurgyalagokat

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP